woensdag 7 juni 2017

Aardbeien kweken in bakken

Bestel Hier Online Uw Groentezaden. Snelle levering en tot korting. Ik kweek nu groenten in bakken , maar binnen, omdat ik gemerkt heb dat ik geen last heb an onkruid. Voor het kweken volstaan potten of bakken en zelfs met beperkte ruimte kan er nog volop geoogst worden. Onderwerpen op deze pagina.


Wie ooit zelfgekweekte aardbeien heeft gegeten, weet hoe lekker die kunnen smaken.

Zowel in de volle grond als in een pot of bak kun je prima aardbeien kweken. Zorg voor een zo’n groot mogelijke oogst. Dit jaar kweek ik aardbeien in Potten en bakken. In het kader van de eetbare tuin heb ik aardbeien in bakken aan de muur gehangen en op het terras gezet. Ik heb het simpel gehouden met eenvoudige beugels en dito bakken.


Ik heb aardbeienplantjes gekocht die het hele jaar aardbeien geven en ik heb in totaal bakken. Het zijn winterharde vaste planten die al snel een goede opbrengst kunnen geven. En wie lust er nou geen aardbeien !

Let wel op dat ze niet op de tocht staan, anders krijgen ze last van aantastingen. Had op een aardbei bericht over aardbeien kweken in isomo bakken een bericht gelezen van een aardbeiteler op pensioen die pvc aardbeibakken verkocht. Dan kun je ongetwijfeld een stappenplan en handige tips gebruiken!


Hoe moet je aardbeien zaaien, verzorgen en oogsten? Kun je aardbeien binnen of op het balkon kweken ? Er gaat niets boven de smaak van eigen gekweekte aardbeien. Bij het telen van aardbeien is het belangrijk onderscheid te maken tussen junidragers en doordragers.


De oogstperiode bij de junidragers is beperkt tot een 4-tal weken. Deze bakken hangen op werkhoogte op de zijvleugels, dus los van de gron minder ziektes, makkelijker te plukken en voor onderhoud enzo. Met aardbeien kweken onder glas bedoelen we een reguliere kas, een stuk plat glas op een bak of een plastic tunnel.


Wanneer je de aardbeien hier kweekt kun je al vroeg in het jaar van volop aardbeien genieten. Telen in een kas vraagt wel wat meer aandacht dan buiten aardbeien kweken. De bakken zijn opgehangen aan de muur van de tuin en aan de schutting. Zelf aardbeien in potten telen De aardbei is de meest populaire fruitsoort in de zomermaanden.


De laatste jaren zijn de prijzen van aardbeien die in de winkel te koop zijn erg omhoog geschoten, terwijl je ze makkelijk zelf kunt telen. Ik wil binnenkort mijn aardbeien in bato aardbeibakken zetten en ik ben al opzoek gegaan naar info over de samenstelling van de grond. Veel mensen zeggen bijvoorbeeld op dit forum, dat potgrond niet goed is, andere zeggen weer wel.


Is potgrond geschikt voor aardbeien planten?

Heb jij een goed werkend teeltsysteem om aardbeien in pot te telen (ook voor junidragers) en wil je dit delen met de vele lezers van de nieuwsbrief? Kweek aardbeien op je balkon. Gelukkig laten aardbeien zich ook goed kweken in bakken en potten. Vul de potten dan met lichtzure, humusrijke tuinaarde. Voeg eventueel wat Cocopeat toe aan het grondmengsel, dit houdt water langer vast.


Plant de aardbeien wat schuin aan, zodat de vruchten straks over de rand kunnen vallen. Kortom, er zitten alleen maar voordelen aan het kweken van je eigen aardbeien. De voordelen zijn legio : slakkencontrole wordt makkelijker, minder gevaar voor rotte aardbeien (die mooi over de rand hangen, zodat ze niet knikken), bovendien kan je ook werken en plukken op tafelhoogte (zodra ik mijn rekken heb afgewerkt, gepland voor deze winter - de oren van de bakken rusten dan op planken). Geeft een woerkende aardbeiplant nog vruchten af? Aardbeien telen in bakken (lezerstip) - GroentenInfo.


Als aardbeien in maart - april worden geplant, zullen ze het jaar daarop pas vrucht dragen, tenzij het gaat om tweejarig plantgoed. Wie geen last van onkruid tussen de aardbeien wil hebben, legt vóór het planten zwart plasticfolie over de grond uit. Maak een klein gat op de plaats waar de aardbei wordt geplant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts