dinsdag 1 november 2016

Kiwi zaaien

Ga die ook zaaien dit voorjaar. Maar ik denk wel dat ik daarop ga enten , mijn buur heeft een kiwi staan , ras onbekend. Denk dat ik van deze maar enthout nemen. Geënte kiwiplanten geven na jaar vruchten. Kiwizaailingen kunnen het volgende jaar geënt worden.


Kiwi zaaien , planten of oogsten.

Wanneer moet dat nu eigenlijk, en hoe? Denk aan het proces van zaaien , verzorgen en oogsten van kiwiplanten. Deze is nauw verwant met de gewone kiwi , maar ziet er een beetje geler en minder pluizig uit.


Oogst ze voor de eerste nachtvorst! Het bijzondere aan de kiwi is dat deze binnen verder rijpt zonder aan smaak te verliezen. Heeft iemand dit al eerder gedaan en heb jullie nog tips voor me?


De kiwi is een relatieve nieuwkomer in onze tuinen. In Nederland is november oogstmaand voor de kiwi. Dat ze zomaar rijp aan de struik bungelen is niet heel waarschijnlijk, daarvoor moeten ze wel een erg zonnig en warm najaar hebben gehad.

Onrijpe kiwi ’s kun je het beste zo lang mogelijk aan de struik laten hangen en pas oogsten vlak voor de eerste nachtvorst. Laat ze binnen verder rijpen. Bij het kweken van kiwi is het belangrijk om de kiwi goed te geleiden tijdens de groei, het is aan te raden draden op de muur te spannen waarlangs je de kiwi kan leiden. Zodra je de kiwi in november plukt, is de kans groot dat deze nog niet helemaal rijp is. Het is daarom belangrijk dat je de vrucht nog na laat rijpen.


Idealiter doe je dit op kamertemperatuur. Hier is er van het zaaisel niks bovengekomen Binnenkort nog is een gele kiwi kopen en opnieuw zaaien. Discover a new way of travelling with our interactive map, airport. Een mooie klimplant met heerlijk zoete én gezonde vruchten.


Die willen we allemaal wel in onze tuin toch? Probeer eens de kiwibes (Actinidia arguta). Zaaien van de kiwi : neem de zaadjes van een rijpe kiwi , maak de zaadjes schoon, daarna moeten de zaadjes enkele weken in de koelkast (koudebehandeling).


Beste, kiwi zaaien is erg eenvoudig. Je haalt verse zaadjes uit een vrucht. In België is november oogstmaand voor de kiwi. Dikwijls zijn dit zeer overwoekerende planten die een gevel van een huis bedekken of een tuinhuis overgroeien. Wat velen niet weten is dat het ook mogelijk is om kiwi ´s in potten op een terras of balkon te kweken.


Soorten De gewone kiwi of Actinidia deliciosa is een zeer groeikrachtige plant en niet zo bijzonder geschikt om in een pot op te. Bij sommige vruchten vind je maar pit (avocado, kers), bij andere een aantal (appel, manderijn) bij de kiwi zijn het er denk ik wel meer dan 1(ik heb ze niet geteld).

Ah dus heel veel kans op een mooi plantje zou je denken! Ik schraapte dus alle pitjes bij elkaar en keek in mijn boekje hoe te werk te.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts