maandag 31 juli 2017

Moeilijk lerend kind

Opvoeden van een moeilijk lerend kind maakt ouders echter extra onzeker. De omgeving maakt het hen daarbij meestal niet gemakkelijk. Aan uw kind is uiterlijk waarschijnlijk weinig opvallends te zien. Wat er precies gebeurt als een kind moeilijk lerend is, verschilt per kind. Belangrijke onderwerpen om naar te kijken zijn school, opvoeding, sociale vaardigheden en invulling van de vrije tijd.


Consulenten van MEE Amstel en Zaan helpen u hier graag bij.

Samen met u onderzoeken ze wat u belangrijk vindt en wat nodig is voor uw kind. Hoe merk je dat een kind zeer moeilijk lerend is? De motorische ontwikkeling gaat langzamer. Het duurt langer voordat uw kind zelf kan eten, kan tekenen, rijgen, puzzelen enzovoorts. Het kind is meestal ook wat onhandiger.


Basisondersteuning moeilijk lerende kinderen 3. Doelen De categorie moeilijk lerende kinderen is een groep leerlingen die niet opvalt. Uiterlijk is er aan de kinderen niets te zien en kinderen kunnen het vaak ook goed verbergen. Mensen om hen heen, gaan er dan ook vaak vanuit dat er niets aan de hand is.

Speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen ZMLK onderwijs is speciaal onderwijs aan zeer moeilijk lerende kinderen met een verstandelijke of meervoudige beperking. Het onderwijs is gericht op het voorbereiden op zo zelfstandig mogelijk wonen, werken en invullen van de vrije tijd. Wat houdt het in dat uw kind zeer moeilijk lerend is? Zeer moeilijk lerend betekent dat uw kind zich langzamer en moeizamer ontwikkelt dan andere kinderen. Soms is de oorzaak een syndroom zoals bijv.


Dit boek is een geheel herziene uitgave van het boek Het Moeilijk Lerende Kind. In deze overzichtsstudie zijn vroegere en hedendaagse theorieen en opvattingen over het dat zowel in zijn verstandelijk- als sociaal functioneren moeilijkheden ondervindt en vooral binnen het regulier onderwijs ook veroorzaakt. Moeilijk kunnen leren komt voor bij kinderen, jongeren en volwassenen. Het moeilijk leren maakt dat ze situaties anders inschatten en anders beleven.


Meestal valt het aan de buitenkant niet op en wordt het pas in de loop van de jaren meer duidelijk. Deze kinderen, jongeren en volwassenen vallen vaak tussen wal en schip. Moeilijk en zeer moeilijk lerenden vielen in ons land in de vorige eeuw minder op dan nu. Heden ten dage zijn er nog landen waar men de benamingen moeilijk lerend en zeer moeilijk lerend nooit aan kinderen geeft.


Ik denk bijvoorbeeld aan de ontwikkelingslanden, waar men nog geen leerplicht kent. Je kind kan zich moeilijk concentreren in de les, gaat steeds meer achterlopen of laat wisselende resultaten zien. Van de buitenkant zie je niets, Maar aan de binnenkant is er iets, Het is net of hij twee persoontjes is. Andere mensen denken: dat is er een met pit. Maar die weten niet hoe hij in elkaar zit.


De wereld zit voor hem moeilijk in elkaar, Hierop reageert hij vaak heel raar.

Het onderwijs aan moeilijk lerende kinderen vindt meestal niet plaats op een gewone school, maar in het speciaal onderwijs. Ze zitten samen met andere kinderen die speciale zorg nodig hebben, zoals de kinderen met leer- en opvoedingsmoeilijkheden. Moeilijk lerende kinderen redden het ook met extra hulp niet op een gewone school. U kunt hierbij denken aan leerlingen die: extra informatie nodig hebben om tot handelen te kunnen komen. Kinderen op ZMLK en MLK scholen staan te boek als (zeer) moeilijk lerende kinderen.


We kunnen het ook positief formuleren en stellen dat het gewoon anders lerende individuen zijn. Ook deze kinderen kan praktijk Denken is te doen begeleiding op maat bieden. Een onderzoek naar het leerpotentieel behoort tot de mogelijkheden. Zij gaan vaak naar speciaal onderwijs. Aan het uiterlijk van een kind is de beperking niet altijd zichtbaar.


Hierdoor gaan mensen in de omgeving van het kind er vaak van uit dat er niets aan de hand is. Hoe wordt de beperking gemeten? Voor deze ouders is het opvoeden van kinderen niet zo makkelijk, moeder zelf is moeilijk lerend en vader dringt er bij mij op aan om hem overal in te betrekken, want ze begrijpt niet alles…. Dus ik heb gesprekken over de jongste zoon die een verstandelijke beperking heeft en op het zml onderwijs zit. Dat maakt het automatiseren lastig.


Vaak wordt er door de beelddenker gekozen voor concrete methodes zoals op de vingers rekenen. Als het kind ouder wordt komt het in de problemen als de manier te traag is. Vaak zie je dat beelddenkers niet leren fietsen door oefenen maar door kijken. Hij is ervan overtuigd dat elk kind kan leren.


Voor alle ouders zijn zijn adviezen interessant. Niet het kind , maar jij als begeleider moet worden aangespoord Als je een kind wilt begeleiden dat moeilijk leert, dan kost het jou als ouder of leerkracht net zoveel inspanning als het kind zelf.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.

Populaire posts